Czym są

elektrolity?

Pod określeniem „elektrolity” kryją się jony sodu, potasu i chlorku obecne we wszystkich płynach ustrojowych organizmu : we krwi, limfie, płynach otaczających i wypełniających każdą komórkę.  Najważniejszymi jonami osocza wpływającymi bezpośrednio na utrzymanie równowagi wodno-elektrolitowej ustroju są kationy sodowy (Na+) i potasowy (K+). Ich zadaniem jest przenoszenie impulsów elektrycznych do innych komórek oraz utrzymywanie napięcia w błonach komórkowych. Wszystko po to, aby nasz układu nerwowy funkcjonował prawidłowo, niezaburzona była praca serca i abyśmy  mieli odpowiedni poziom energii. Objawy niedoboru elektrolitów mają różne nasilenie  - wystąpić mogą biegunki, zaparcia, powolny bądź przyspieszony oddech, znużenie, obniżenie tętna lub spowolnienie akcji serca. Niedobór elektrolitów oznacza gorsze samopoczucie i mniej siły do działania.

Dlaczego

odwodnienie jest niebezpieczne?

Elektrolity są integralną częścią płynów ustrojowych naszego ciała. Każda nadmierna utrata wody przez organizm może spowodować ich niedobór i zachwianie równowagi wodno-elektrolitowej. Do zwiększonej utraty elektrolitów może dojść podczas intensywnych wysiłków, przy biegunce, podczas infekcji przebiegających z podwyższoną temperaturą ciała lub w trakcie upałów. Dla zachowania równowagi płynów niedobór elektrolitów musi być uzupełniany. W przeciwnym razie zaczniemy odczuwać nieprzyjemne konsekwencje ich niedoboru, poczynając od tych bardziej błahych w postaci zawrotów głowy, osłabienia, skurczów mięśni, aż po poważniejsze – omdlenia i arytmię serca. Do objawów towarzyszących odwodnieniu należą również utrata apetytu, senność oraz obrzęk nóg.

Jak walczyć

z odwodnieniem?

Zawartość wody w organizmie dorosłego człowieka wynosi około 60% masy ciała. Dobowa przemiana wodna zdrowego organizmu przy średniej temperaturze otoczenia, nie obciążonego pracą fizyczną wynosi około 2,5 l/dobę.
Wodę tracimy wraz z potem, moczem, kałem, przez skórę oraz płuca. Gdy ubytek wody nie jest regularnie uzupełniany dochodzi do odwodnienia. 

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia dorosły mężczyzna w warunkach normalnych powinien spożywać 2,9 l wody dziennie, a kobieta 2,2 l. Podczas wykonywania pracy fizycznej w wysokiej temperaturze spożycie wody powinno wynosić 4,5 l/dobę. Przeciwdziałanie odwodnieniu oraz nawadnianie organizmu w przypadku jego wystąpienia wiąże się z dostarczaniem organizmowi elektrolitów. Ich podaż zapewni ElectroVit, który po rozpuszczeniu w wodzie tworzy smaczny napój dostarczający wszystkie niezbędne elektrolity.